
Illetve már a dolgozatra készülés közben. Nem tudom, hol csúszott el ennyire a történet, mert általános iskolában még Zrínyi matekversenyre is jártam. (Ki nem? — mondta erre a gimis tanárunk.) Hiába mértem fel minden alkalommal a matekfüzet fölé roskadva, hogy ez a szuicid magatartás nem valami életszerű, a kiutat mégsem láttam. Hát maradt a gombóc a torkomban, ami másnapra gyomorra csúszott, úgy meg elég nehéz körmölni. Pedig nem voltam ám olyan hülye, csak alulmotivált… És akkor jó pár év múltán az ember lányából szülő lesz, és ismét farkasszemet nézhet az iskolai tananyaggal. A motiváció végül is adott: életben tartani a gyermeket!
Persze elsősorban az iskola feladata volna, hogy megtanítsák a tudás elsajátításának módszerét, amihez elengedhetetlenek az olyan tanárszellemiségek, mint például Auth Andrea.
“Észre sem vették, és 45 percen keresztül számoltak a gyerekek. Valami csoda kezdődött, amit Andi idított el a gyerekeknél.”
— emlékszik vissza az igazgatónő. Andrea 10 évvel ezelőtt kezdett el azon ügyeskedni, hogy az alapműveletekkel is küszködő diákjait játékosan vezesse rá a tananyag elsajátítására. Félretette hát a munkafüzeteket, és olyan kártyajátékokat kezdett játszani a gyerekekkel, amely során pont azokat a műveleteket tudta észrevétlenül gyakoroltatni velük, amit a tananyag megkívánt. A játék pedig, mint tudjuk, a gyerekek igazi közege! Akkor lehet csak oldottan, befogadói képességük teljes spektrumát használni.
Auth Andrea jól átgondolt és odaadó munkával végül egy komplett játékkészletet állított össze. A műveleti területek között megtalálható az +, -, /, *, hosszúság és űrmértékegységek, valamint a becslés, csoportosítás, reláció és szöveges feladványok is, amelyek segítségével elsajátítható és készségszintre emelhető az általános iskola első éveiben megtanulandó alapismeretek nagy része. A MathterMinds/Lapot kérünk! matematikai kompetenciákat fejlesztő taneszköz 2014-re már 260 általános iskolában segítette kollégái munkáját.
“A MathterMinds eszközkészletét használva a gyermekek motiváltsága a matektanulásra könnyebb és hatékonyabb, mint a hagyományos matematikatanítási módszerekkel. A gyerekek sokkal több műveletet végeznek el így, mint a klasszikus tanórai módszerekkel. Az eredmény pedig jóval több sikerélmény és sokkal kevesebb szorongás matektanulás során.”
— állítja Dr. Arató Ferenc, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa, a neveléstudomány doktora, aki időközben fejlesztőként csatlakozott ehhez a nagyszerű projekthez.
A játék kivitelezésének és közoktatásban való terjesztésének zsákutcáiról a HVG is beszámolt, “Forradalmasítaná a matekoktatást, de itthon mattot kapott” címmel. Ezek után fordultak a közösségi finanszírozás felé, hogy az onnan szerzett támogatásból nemzetközi verzió készüljön illetve a kampányt támogatók részére sokkal alacsonyabb árat tudjanak biztosítani. Az iskolai játékkészlet, ami felöleli a 1-4. osztály tananyagának 89%-át, most 30% kedvezménnyel vásárolhatják meg intézmények, szülői közösségek. Az időközben elkészült családi kiadást pedig 20%-os kedvezménnyel, ami szintén több évet felölelően szolgálja ki a kisgyerekes családokat.
És itt jövünk képbe mi, matek ellen beoltott szülők! Ezzel a játékkal el lehet kezdeni a tantárgyhoz fűződő negatív viszonyunk feloldását! Sőt, családi hétvégén kimenekíthetjük az első osztályos unokahugicát az íróasztal mögül, hiszen nem csak ott tudja gyakorolni azt a matekpéldát! Élmény volt nézni, ahogy pár kör után egyre gördülékenyebben 21-ezett Katika, azaz összeadott és megválaszolta fejben, hogy mennyi kell még a 6 pöttyös + a 9 pöttös kártyához, hogy 21 legyen? A nagymama közreműködésével pedig sikerült bevonni a közös időtöltésbe — matekozásba! — a 3,5 éves unokát is. Továbbmegyek: akivel azóta rendszerint viszünk magunkkal egy-egy kártyacsomagot a nagy dobozból, hogyha várakozni kell vagy eljött az ideje egy kis lenyugvós játéknak, akkor 20-30 percre simán leköti a figyelmét a figurás-számolós dominó vagy azonos számú pöttyöket ábrázoló lapok párosítása.
A barátainkkal beszélgettünk, hogy a kisbabák gondozásával töltött első években egyértelműen a MOST-időzónában létezik a szülő. Aztán ahogy cseperednek, kezdjük visszanyerni a valós időszámítást, ami az óvódához közelítve hirtelen megnyúlik. Valahogy egyre előrébb látunk már. Ahogy a barátnőm mondta szipogva a kislánya ovis ballagásán: “Mindjárt mehetünk a nyolcadikosra, ne már!”
Ezen a ponton sokunkban megfogalmazódott már, hogy úgy szeretnénk majd végigkísérni az apróságokat az óvódás korból a kisiskolás mindennapokba, hogy ne csökkenjen le drasztikusan a játszva töltött idejük. Se az együtt töltött! Azonban így, pár év messzeségéből is körvonalazódni látszik már az a tananyag mennyiség, amiről idősebb korú gyerekek szüleit hallunk panaszkodni. Nem beszélve arról, hogy mikor van ideje egy szülőnek leülni matekozni a gyereke mellé, és aztán még minőségi idő tölteni vele?
Ezt a több ismeretlenes egyenletet oldhatja meg számunkra a MathterMinds / Lapot érünk! fejlesztő társasjáték, aminek nagyon hamar pozitív hozadéka lesz a fejlődés, a kitartás és az az együtt élmény, ami a tudásvágyukat fokozza…
Hogyan es mennyiert lehet hozzajutni?
Megrendelném, de miért kér hitelkártya adatokat? Semmi köze hozzá. 🙂