2020. augusztus 21. | Sorozatokempatikus határok | olvasók: 31

6. Találjuk meg a kölcsönösen előnyös megoldást

Ha megpróbálunk elszakadni a megszokott sémáktól – és van időnk kreatív megoldásokra –, akkor biztos, hogy mindig sikerül kitalálni valamit. Már azzal magunk mellé állíthatjuk a gyereket, ha látszik rajtunk, hogy eltökéltek vagyunk, és ő is segíteni fog megoldást találni.

„Hmm… nem akarsz fogat mosni… ÉS mégis valahogy meg kellene tisztítanunk azokat a fogacskákat, nehogy kilyukasszák őket a fognyűvő manók… Mit csináljunk, hogy mindkettőnk kívánsága teljesüljön?”

  • „Mi lenne, ha előbb te megmosnád Mackó fogait, aztán én a te fogaid?”
  • „Mi lenne, ha én mosom a te fogadat, te mosod az én fogamat?”
  • „Mi lenne, ha elénekelném a kedvenc dalodat, míg fogat mosol?”
  • „Mi lenne, ha felemelnélek, hogy lásd magad a tükörben, míg fogat mosunk?”
  • „Mi lenne, ha olvasnék neked, míg fogat mosol?” (A lányomnál ez a módszer vált be a legjobban. Kamaszként még mindig olvasott magának fogmosás közben. Neki voltak a legtisztább fogai!)

Ha megőrizzük a nyugalmunkat, akkor szinte mindig sikerül úgy megoldani a helyzetet, hogy azzal mindenki nyer. Persze, ami ezen a héten bevált, az talán jövő héten már nem működik, így folyton keresni kell az új módszereket, és ez nem kevés kreativitást igényel a részünkről. De ahogy a gyerek számára egyre egyértelműbbé válik, hogy a fogmosás nem vita tárgya, úgy csökken az ellenállása.

Hogy ez „melósnak” tűnik? Az is!

Mind azt szeretnénk, hogy a gyerekeink egyszerűen csak tegyék, amit kérünk – főleg esténként, amikor már mind fáradtak vagyunk –, anélkül, hogy nekünk mindegy egyes alkalommal elő kellene ásnunk a kreativitásunkat és a türelmünket.

Csakhogy apró emberekkel van dolgunk, akiknek még fejletlen a homloklebenye. Még nem értik, miért fontos fogat mosni, és az önfegyelmük kialakulása is nagyon kezdetleges szinten áll. Ám az önfegyelemért felelős idegi hálózat minden egyes alkalommal tovább fejlődik, amikor ÚGY DÖNTENEK, hogy lemondanak arról, amit per pillanat akarnak (ami, ez esetben, a fogmosás elhagyása), és azt választják, amire mindennél jobban vágynak (ami minden esetben a szeretetteljes kapcsolat a szülővel).

Amikor kényszerítjük őket valamire, akkor nem ők döntenek, és nem is fejlődik tőle az önfegyelmük. Épp, hogy a velünk szembeni ellenállásuk és dacosságuk erősödik és fejlődik tovább.

Szóval igen, ez bizony nem kevés munka. De nem csak, hogy kellemesebb, mint lefogni a gyereket vagy megbüntetni őt, de jobban is szolgálja a gyerek fejlődését. Az ilyesmi sosem elvesztegetett idő! Az ilyen alkalmak tovább építik a kapcsolatunkat, erősítik a kötődésünket, és segítik a gyerek önfegyelmének kialakulását. Ilyenkor, ahelyett, hogy arra tanítanánk, hogy „akié az erő, azé a hatalom”, csodás tanulságokat kínálhatunk neki:

  • Anyának és Apának fontos, hogy én mit akarok, és próbálnak velem együtt megoldást találni, ahelyett, hogy az erejükkel visszaélve kényszerítenének vagy fenyegetnének. Ez arra ösztönöz, hogy együttműködjek velük.
  • Nem vagyok rossz gyerek azért, mert nem akarok fogat mosni. A szüleim megértenek. De attól még fogat kell mosnom.
  • Az embereknek különbözhet a véleményük és az igényük; ha megerőltetjük magunkat, mindig találhatunk egy olyan megoldást, ami mindenkinek megfelel.
  • Továbbra sem értem, miért olyan fontos a szüleimnek, hogy megmossam a fogamat, de nem olyan rossz dolog az. Még mókás is tud lenni, mert így közel érezhetem magam a szüleimhez.
  • SZERETEM a szüleimet. Szuperek! Ezért megteszem, amit kérnek, csak mert ők akarják.

Mi többet kérhetnénk?

Written by Dr. Laura Markham, founder of AhaParenting.com and author of Peaceful Parent, Happy Kids: How To Stop Yelling and Start Connecting and Peaceful Parent, Happy Siblings: How to Stop the Fighting and Raise Friends for Life

Forrás

Fordította: Garamvölgyi Andrea

Az eredeti cikk 6 részletben, személyes kommentárral került közlésre. Lapozz előre-hátra az egyes lépésekhez!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

×

eDM (elektronikus direkt marketing) fogalma:

Minden olyan blogértesítő, e-mail, tájékoztatás stb., ami tartalmazza a blog nevét, megjelölését, tevékenységét.